Dziecinnie proste tworzenie stron

Moduł KONTAKT

Kontakt z użytkownikami Twojego serwisu jest rzeczą priorytetową. Każda szanująca się strona musi zapewnić możliwość wysłania pytania, sugestii, czy też innej wiadomości, do właściciela lub administratora. Moduł Kontakt umożliwia stworzenie na stronie formularza kontaktowego, dzięki któremu użytkownicy serwisu będą mogli wysłać wiadomość poprzez e-mail.

Umieszczenie formularza zamiast podawania adresu e-mail jest powszechnie stosowaną praktyką. Jest bezpieczniejsze, bo uniemożliwia działanie wszelkiego rodzaju robotów, które przeszukują strony i zapisują sobie wszystkie znajdujące się na nich adresy e-mail. Oczywiście nie ma przeciwwskazań, aby udostępnić adres e-mail właściciela równocześnie z formularzem kontaktowym.

Formularz można przy tym zabezpieczyć kodem obrazkowym, co uniemożliwi wykorzystanie go do wysyłania niechcianych wiadomości przez roboty internetowe.

Moduł Kontakt potrafi również pełnić funkcję zaawansowanego narzędzia do zbierania informacji, pytań czy zamówień od gości Twojego serwisu. Możliwości są niemal nieograniczone.

Po utworzeniu instancji modułu Kontakt, zostaną zapisane standardowe, najczęściej używane pola formularza. Będzie to pytanie o imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść zapytania. Formularz ten jednak można dowolnie edytować.

Podczas dodawania instancji modułu do strony lub boxa, jako parametr znajdziesz pole oznaczone jako Zawartość znacznika #TEXT#. Jest to pole, którego możesz użyć do określenia miejsca, z którego wysłany został formularz. Ten mechanizm pozwoli Ci na użycie jednej instancji modułu Kontakt w wielu miejscach na Twojej stronie. Treść wpisana do tego pola będzie możliwa do uzyskania w wysyłanym liście po dodaniu znacznika #TEXT# do szablonu e-mail. Tym samym jedna instancja modułu może wysyłać e-maile rózniące się zawartością tego znacznika w zależności od strony, z której Twoj klient wyśle formularz.


W zakładce "Pola formularza" można edytować i dodawać kolejne pytania, jakie chcesz zadać użytkownikowi. Po naciśnięciu przycisku dodawania nowego pola, musisz uzupełnić kilka danych:

  • TYTUŁ: Krótka treść pytania
     
  • OPIS: Tu możesz dodać dłuższe wyjaśnienie do zadawanego pytania. Nie jest to jednak obowiązkowe.
     
  • ZNACZNIK: To ważne pole, bo zostanie użyte do wstawiania danych w e-mailu wysyłanym po wypełnieniu formularza. Każde z pól formularza musi mieć inny znacznik.
     
  • WYMAGANE: Tu możesz ustalić, czy wypełnienie pola będzie obowiązkowe.
     
  • TYP: Tu musisz określić. jakiego typu danych formularz będzie oczekiwał od użytkownika. Do wyboru są następujące możliwości:

    - Adres e-mail

    - Liczba całkowita

    - Liczba dziesiętna. Zostanie zapisana z dokładnością do 4 miejsca po przecinku

    - Krótki tekst. To 1 linijka do wpisania krótkiej wypowiedzi.

    - Treść. To większe pole, w którym można umieścić dłuższą wypowiedź.

    - Zgoda. W tym miejscu wyświetli sie checkbox służący do wyrażenia zgody, np. na przetwarzanie danych lub marketing.

    - Wybór z listy. Ta opcja wyświetli rozwijaną listę typu drop-down z możliwymi opcjami.

    - Wybór jednokrotny. Wyświetla listę opcji dając wybór tylko jednej z nich.

    - Wybór wielokrotny. Wyświetla listę z możliwością wyboru dowolnej liczby odpowiedzi.

    - Data. Wyświetla pole z dołączonym kalendarzem ułatwiającym wybranie właściwej daty.

    - Plik. Umożliwia dodanie pliku jako załącznika do wiadomości.

    Zaznaczenie jednej z 3 opcji wyboru powoduje, że pod tym polem rozwinie się lista z możliwością wpisania możliwych opcji do wyboru. Standardowo masz dostępne 5 opcji. Jeżeli potrzebujesz ich więcej, po prostu zapisz dane, a otrzymasz wówczas 5 nowych pól.

Po zapisaniu danych nie będziesz miał już możliwości zmiany znacznika dla danego pola. Zostanie on automatycznie dopisany do szablonu e-mail.

Aby usunąć pole formularza, należy przejść do jego edycji, a następnie nacisnąć przycisk "Usuń". Czynność ta będzie wymagała potwierdzenia. Moduł nie pozwoli Ci usunąć wszystkich pól. Przy próbie usunięcia ostatniego otrzymasz ostrzeżenie, a pole nie zostanie usunięte.

W zakładce "Odbiorcy" można określić odbiorców wysyłanego e-maila. Odbiorców może być dowolnie dużo. Jeżeli będzie ich więcej, niż jeden, użytkownik będzie mieć możliwość wyboru, do którego odbiorcy (na przykład działu firmy, czy osoby obsługującej) chce wysłać swoje zapytanie.
Nie musisz podawać żadnego odbiorcy e-maila. Wówczas po wypełnieniu formularza, moduł ograniczy się tylko do zapisania danych od użytkownika. Nie zostaniesz o tym fakcie poinformowany dopóki sam nie wejdziesz do listy odpowiedzi.

Aby dodać odbiorcę, kliknij w link "Dodaj odbiorcę" na górnej belce. Przejdziesz do formularza, w którym będziesz musiał wypełnić kilka pól:

  • NAZWA: Nazwa odbiorcy wyświetlona w formularzu (na przykład "Biuro Obsługi Klienta")
     
  • ADRES E-MAIL: Adres odbiorcy

Aby usunąć odbiorcę, przejdź do jego edycji, a następnie pod spodem naciśnij przycisk "usuń".

Zakładka "Wypełnione formularze" zawiera listę z odpowiedziami użytkowników. Najechanie myszką na ikonkę znajdującą się po lewej stronie każdej linijki spowoduje wyświetlenie pełnej listy odpowiedzi użytkownika.
Na górnej belce jest ponadto przycisk służący do pobierania wszystkich odpowiedzi. Dane zostaną zapisane w postaci pliku CSV. Plik w tym formacie może być następnie odczytany przez dowolny arkusz kalkulacyjny (np. Excel, Calc itp.).

Moduł Kontakt korzysta z systemu szablonów e-mail. Treść i wygląd listu wysłanego w ten sposób, można edytować w części Komunikacja / Szablony e-mail. Jeżeli chcesz zmienić wygląd korespondencji, przejdź do tej części panelu administracyjnego i odszukaj na liście szablon oznaczony jako "Kontakt" o instancji takiej samej, jak nazwa edytowanej właśnie instancji modułu.

W formularzu będą dostępne pola z tytułem e-maila oraz jego treścią. W treści listu można użyć znaczników, które zostaną zastąpione określoną zawartością pochodzącą od użytkownika. Lista znaczników jest podana pod formularzem.


Konfiguracja instancji modułu zawiera kilka opcji możliwych do wyboru:

  • WYŚWIETL EKRAN Z POTWIERDZENIEM PRZED WYSŁANIEM: Ta opcja spowoduje, że po wypełnieniu formularza pojawi się dodatkowy ekran z podglądem wpisanych danych. Użytkownik będzie miał możliwość ich zatwierdzenia i wysłania formularza, ale może też cofnąć się i poprawić wprowadzone dane.
     
  • WYŚLIJ E-MAIL TAKŻE DO OSOBY WYPEŁNIAJĄCEJ: Ta opcja spowoduje, że osoba, która wypełniła formularz dostanie takiego samego e-maila, jak administrator strony ustawiony jako odbiorca. Aby jednak ta opcja działała poprawnie, w formularzu musi wystąpić co najmniej jedno pole typu "adres e-mail".
    Jeżeli zdecydujesz się włączyć tą opcję, koniecznie zabezpiecz formularz przy pomocy kodu captcha. Jeżeli tego nie zrobisz, Twój serwis internetowy będzie mógł służyć jako narzędzie do wysyłania spamu przez roboty internetowe !
     
  • UŻYJ KODU CAPTCHA DO WERYFIKACJI: Tu masz możliwość ustalenia, czy wysłanie formularza będzie wymagało przepisania kodu z obrazka. Zalecane jest włączenie tej opcji w celu zabezpieczenia przed wysyłaniem niechcianej korespondencji przez roboty spamujące.
     
  • MAKSYMALNA LICZBA WYPEŁNIONYCH FORMULARZY: Możesz ustalić limit odpowiedzi w Twoim formularzu kontaktowym. jeżeli limit ma nie być ustalony, pozostaw to pole puste lub wpisz cyfrę 0.