Dziecinnie proste tworzenie stron

Moduł AKTUALNOŚCI

Aktualności (newsy) to jedna z najczęściej występujących na stronach internetowych funkcja. Pozwala właścicielowi strony pisać artykuły, czy wiadomości, które pokazują się na stronie serwisu. Dzięki temu strona może być zawsze aktualna, a przez to atrakcyjna dla użytkowników.

Moduł można też użyć do wielu innych zastosowań. Można stworzyć blog, lub dział często zadawanych pytań (FAQ) na stronie. Instancji modułu może być nieograniczona ilość. Każda może mieć inne zastosowanie, a nawet być administrowana przez inną, upoważnioną do tego, osobę.

Każda wiadomość może zostać wyświetlona jako osobna całość. Ma osobny adres www, którym można odróżnić go od innych. Treść wpisana do wiadomości może być dowolnie długa. Dzięki temu staje się ona osobnym artykułem, a link do niego można przesłać komuś, lub udostępnić na innej stronie.

Wiadomości można wyświetlać jako pełną listę - od najnowszej do najstarszej. Można też podzielić je na lata lub miesiące. Wówczas na początku ukażą się wiadomości najnowsze, a w celu przejrzenia starszych, należy wybrać odpowiednią datę w specjalnym formularzu.

W każdej wiadomości można użyć opcji wyróżnienia. News wyróżniony będzie przyklejony na samej górze listy wiadomości. Jeżeli wyróżnionych newsów będzie więcej, pojawią się na liście wiadomości przed innymi i będą posortowane według daty dodania.

Po przejściu do edycji modułu widoczna jest lista wiadomości. Powyżej znajduje się listwa, na której można zmienić grupę, a także dodać grupę, lub nową wiadomość.

Kilka słów wyjaśnienia wymagają grupy wiadomości. Nie mają one bezpośredniego znaczenia na stronie wyświetlającej listę dostępnych aktualności. Idea grup pojawia się, gdy użytkownik wejdzie do zawartości danej wiadomości, będącej częścią grupy. Wówczas pod spodem pojawi się napis "Zobacz w tej części również". Ukaże się też lista pozostałych wiadomości z tej grupy. Mechanizm grup pozwala więc łączyć ze sobą informacje, które dotyczą danego tematu. Użytkownik może wówczas łatwo trafić do informacji, która jest powiązana z właśnie czytaną, nawet jeśli pojawiła się na stronie dużo wcześniej i jest przez to trudniejsza do znalezienia.

Aby dodać wiadomość, kliknij w link "Dodaj wiadomość" na górnej belce. Przejdziesz do formularza, w którym będziesz musiał wypełnić kilka pól:

  • TYTUŁ: Tytuł (temat) aktualności
     
  • DATA: Data dodania. Podczas dodawania wiadomości, to pole zostanie wypełnione automatycznie. Jednak później, podczas edycji, będziesz miał możliwość jego zmiany, a przez to będziesz mógł wpłynąć na kolejność wyświetlania wiadomości.
     
  • GRUPA: Tu możesz powiązać wiadomość z innymi, dotyczącymi podobnych tematów, lub w jakiś inny sposób podobnymi do siebie.
     
  • AKTYWNY: Tu możesz wyłączyć pokazywanie się wiadomości na stronie, bez konieczności usuwania jej.
     
  • WYRÓŻNIONY: Włączenie tej opcji spowoduje, że news pojawi się na liście przed pozostałymi.
     
  • NAZWA KLONU: Jeżeli Twój serwis używa klonów, tu możesz wybrać na którym klonie pojawi się dana informacja. Zwróć uwagę, że w serwisie głównym pojawią się informacje ze wszystkich klonów.
     
  • IKONA: Możesz uatrakcyjnić graficznie swoją stronę poprzez dodanie ikony do każdej wiadomości. Obrazek wstawiony w tym miejscu będzie widoczny również na liście aktualności razem z tytułem i wstępem. Nie zmienia to oczywiście faktu, że do treści poprzez edytor, możesz dodać też inne obrazki.
     
  • WSTĘP: Nagłówek, lid, zajawka. To część aktualności, która pojawia się wraz z tytułem na liście. Pozwala wpisać kilka słów, aby zainteresować gościa treścią aktualności. Jeżeli nie wypełnisz tego pola, jako wstęp zostanie wybrany początek treści.
     
  • TREŚĆ: Tu wpisz treść aktualności. Jeżeli nie wypełnisz tego pola, jako treść zostanie użyty wstęp. Na stronie zawierającej treść wiadomości, nie będzie powtórzony wstęp ukazany na liście. Jeżeli więc treść ma zaczynać się od tego samego wstępu, który pojawić się ma na liście, powtórz go w tym polu.

Aby usunąć wiadomość, przejdź do jego edycji, a następnie pod spodem naciśnij przycisk "usuń". Aktualności możesz też usuwać bezpośrednio z listy. Zaznacz pole przy wiadomości, którą chcesz usunąc, a nastepnie naciśnij pod listą przycisk "usuń". Rób to jednak bardzo ostrożnie, ponieważ polecenie zbiorowego usuwania nie wymaga potwierdzenia chęci wykonania tej czynności.

Naciśnięcie przycisku "Przywróć" spowoduje przywrócenie treści sprzed ostatniego zapisu, o ile taka istnieje.

Po naciśnięciu przycisku "Edytuj grupy wiadomości", możemy przejść do zarządzania grupami. Aby dodać grupę, naciśnij odpowiedni przycisk w górnej belce. Formularz dodawania i edycji jest bardzo prosty, bo zawiera tylko nazwę grupy. Usuwanie grup przebiega według takiego samego algorytmu, jak w przypadku wiadomości.

Modułu może pełnić jedną z 3 funkcji:

  1. Treść pełna zawiera listę wiadomości, na której znajdują się ikony, tytuły oraz wstępy (zajawki) do artykułów. Pod każdym artykułem widoczny jest link, który prowadzi na stronę zawierającą treść wybranej aktualności.
  2. Treść skrócona także zawiera listę wiadomości wraz z ikonami, wstępami i linkami. Z tą tylko róznicą, że kliknięcie na link prowadzi do strony, na której znajduje się wersja pełna. Jeżeli wersja pełna tej instancji nie zostanie znaleziona na żadnej ze stron, link do artykułu nie pojawi się w części skróconej.
  3. Archiwum aktualności to lista miesięcy lub lat, w których występowały wiadomości. Użyj tej roli w celu stworzenia linków do archiwum aktualności Twojej strony. Ta lista oczywiście wyświetli się tylko pod warunkiem, że w konfiguracji instancji modułu zostanie włączona opcja dzielenia wiadomości na miesiące lub lata.


Konfiguracja instancji modułu zawiera kilka opcji możliwych do wyboru:

  • ILOŚĆ WIADOMOŚCI W SKRÓCIE: Ilość aktualności na liście w wersji skróconej. Wersja skrócona nie ma pagera, więc liczba podana w tym miejscu będzie maksymalną liczbą wiadomości, jakie pojawią się w tym miejscu.
     
  • PODZIEL WIADOMOŚCI: Ta opcja umożliwia wybór sposobu prezentacji aktualności. Brak podziału to wyświetlenie pełnej listy - od najnowszego. Podział na lata lub miesiące powoduje, że na początku wyświetlone zostaną tylko wiadomości z bieżącego (lub najnowszego) miesiąca czy roku. Przejście do starszych wiadomości wymaga wybrania odpowiedniej daty w specjalnym formularzu, który ukaże się nad listą aktualności.
     
  • POKAŻ DATĘ WIADOMOŚCI: Ta opcja pozwala wyłączyć pokazywanie daty dodania wiadomości. Może to być przydatne, jeśli chcesz użyć tego modułu w innym celu, niż standardowe aktualności (na przykład jako faq, czy prosty blog).
     
  • SZEROKOŚĆ / WYSOKOŚĆ IKONY: W te pola wpisz wartości wyrażone w pixelach, które określą maksymalne rozmiary ikony. Obrazek użyty jako ikona wiadomości będzie przeskalowany tak, aby jego wymiary nie przekroczyły wartości wpisanych w te pola.